Sunday, July 6, 2008

Menjadi pemaaf atau tidak

Came across a blog this morning..aku tertarik dgn topik yg diutarakan...and here is what I really want to share with u guys...


Mar 6 - Semalam oprah membawa topik ‘forgiveness’. Sejauh mana kita boleh memaafkan orang lain. Maka ditampilkan seorang wanita yg pernah ditembak di kepala oleh seorang remaja beberapa tahun dahulu. Wanita tersebut koma dan doktor hanya mengatakan chances utk dia hidup hanya 2% tapi Allah Maha Besar, dia dapat meneruskan hidupnya tapi dalam perjuangan yg agak besar. Perlu belajar semula utk berjalan, bercakap bahkan terpaksa berusaha utk belajar menelan makanan. Wanita ini kemudiannya bertemu dengan remaja yg menembaknya di penjara.Dia menggenggam tangan lelaki tersebut (setelah 12 tahun dipenjara) dan mengatakan dia telah memaafkan pemuda itu. Apa yg saya ingin timbulkan di sini..jika seorang yg bukan beragama islam boleh membawa sifat memaafkan yg begitu besar dan mungkin mustahil bagi sesetengah orang..kenapa kita yg dikurniakan agama yg sebgini lengkap tidak boleh berbuat begitu walau utk memaafkan atas kesilapan yg kecil..? Bila ditanya kenapa wanita ni ingin memaafkan lelaki yg buat hidup dia merana? Dia jawab,,jika saya tak maafkan dia saya mungkin sudah gila.. Rasa marah dan dendam pada seseorang boleh saja buat kita sakit hati dan teringat2 kesalahan orang lain pada kita. Maka kesan pada rasa marah itu sebenarnya lebih memudaratkan diri kita sendiri dari orang yg kita marah..its like you swallow poison every single day…selagi kemarahan itu ada, selagi itu fikiran kita akan fokus pada perkara tersebut..dan pastinya hati kita tidak tenang. http://www.dcckmona.com/blog//~


For me, it's not that easy to forgive and forget..we really must work hard to do so...dan tgk jugak tahap kesilapan yang dilakukan..
Ape pun aku percaya...kemaafan itu perlu diberi juga tak kira cepat atau lambat demi sebuah hubungan, kasih sayang dan ketenangan...

1 comment:

durra abd razak @ kocikin... said...

agreed..mmg susah nak memaafkan..tp maaf itu ubat actually...so ingat tak apa yg aku pernah cakap kat ko dulu..the old days...smpai kat sini..aku kenang balik..those days yg telah membuatkan siapa durra hari nie..so i should be thankful to those who have made me for what i'm today..n they are forgiven ;)